Nowe trendy - aplikacje mobilne 2015
Styczeń 14, 2015
Category

Podczas gdy rok 2014 niekoniecznie był przełomowym rokiem w historii branży aplikacji mobilnych, rok 2015, lata następne z pewnością mogą takie być. M-commerce do tej pory uważany był za bardzo ważną, ale nie kluczową część handlu elektronicznego, ale wraz z pojawieniem się nowych technologii i ciągłym wzrostem ilości urządzeń mobilnych (których zdaniem Google jest obecnie dwukrotnie więcej na świecie niż ludzi), w tym roku na pewno zmieni się nasze postrzeganie marketingu i handlu przez sieć. Niektóre szacunki mówią, że urządzenia mobilne będą w roku 2015 i później wykorzystywane częściej od jakichkolwiek innych urządzeń elektronicznych.

Wzrost liczby urządzeń to jedno, ale czy 2015 będzie rokiem rewolucji elektronicznej?

 Obesruwjąc aktualne potrzeby klientów Makadu oraz patrząc po ilość realizowanych projetków aplikacji mobilnych wnioskujemy, że należy oczekiwać ewolucji, a nie rewolucji jako że urządzenia mobilne takie jak smart watche, smart bandy, smart okulary i inne inteligentne akcesoria trafiają na rynek od kilkunastu lat.
Nasze wnioski potiwerdzają liczni analitycy, którzy zgadzają się, że ten rok będzie rokiem inteligentnych akcesoriów, dostosowanych do pełnienia nie tylko takich funkcji jak pomoc w ćwiczeniach fizycznych czy monitorowanie opieki zdrowotnej, ale wkrótce przenikną całe nasze życie, m.in. przemysł włókienniczy już teraz wchodzi na rynek ze swoimi produktami tego typu.

Jesteśmy również u progu wkroczenia na rynek systemów automatyki domowej i Internetu przedmiotów, gdzie wszystkie urządzenia mogą komunikować się ze sobą i być zsynchronizowane. Należy również spodziewać się nowych prototypów pojazdów podłączonych do sieci z przednimi szybami o funkcji monitora. Tymczasem już teraz możemy połączyć nasze urządzenia mobilne oparte na systemie Android, Windows lub iOS z systemami operacyjnymi naszych samochodów za pośrednictwem urządzenia o nazwie Wi-Fi MX.

Oczywiście wszystkie wymienione nowinki oznaczają pojawienie się na rynku wielu zupełnie nowych rodzajów aplikacji. Na przykład elektronicznie sterowane systemy pomiaru parametrów życiowych o automatycznym wysyłaniu powiadomień na ich temat do innych urządzeń mobilnych (np. bezpośrednio do lekarza czy do rodziny) stają się dostępne dla każdego. Najbardziej zaawansowane z nich to produkty takie jak Azoi Wello lub Scanadu Scout.
Niektóre z tych technologii były dostępne już wcześniej, ale dotychczas problemem było podejście odbiorców, którzy często podchodzili do nich jak do fajnych gadżetów, które można, ale na pewno nie trzeba mieć. Większość analityków uważa, że w 2015 roku zacznie się to zmieniać.

Oprócz nowych rodzajów urządzeń, jesteśmy również blisko naprawdę przełomowych zmian technologicznych. W obecnym roku będziemy mieli okazję zmierzyć się z technologią 5G, która z pewnością przewyższy 4G pod względem wydajności i szybkości. Wyeliminuje ona również problem opóźnień i zawieszeń połączenia, a jego szybkość może wzrosnąć z około 300 Mbitps dla 4G do deklarowanych 10 lub nawet 100 Gbitps dla 5G.
Konsekwencje takiego dramatycznego wzrostu prędkości połączenia będą daleko idące. Jak dotąd, prędkość przesyłu danych była sporą przeszkodą dla mobilnych gier online.

Ponadto rok 2015 będzie nie tylko rokiem ewolucji technologicznej, ale również przyniesie zmianę podejścia, ponieważ firmy coraz częściej chcą komunikować się z klientami za pośrednictwem aplikacji mobilnych i w ten sposób ich angażować. Chodzi o to, aby nie tylko sprzedawać, lecz także o to, by zdobyć czas i zainteresowanie odbiorcy.
Coraz więcej firm inwestuje w aplikacje, których nadrzędnym celem jest wysyłanie powiadomień i prezentowanie oferty danej firmy.
Swoją drogą rynek naprawdę darmowych aplikacji zniknie, jako że tendencja jest taka, by w ten czy inny sposób zarabiać na aplikacjach. Inne sposoby na opłacalność programów niż bezpośrednia ich sprzedaż to gromadzenie i analiza dużej ilości danych o odbiorcach, jak również reklamy i zakupy w aplikacji.
Poszczególne marki i sklepy będą więcej inwestować w m-commerce, chociażby dlatego, że staje się to równie, a może nawet bardziej opłacalne niż inwestowanie w mediach społecznościowych. Dzięki temu i technologiom takim jak iBeacon, firmy zyskają także nowe kanały narzędzia do zbierania informacji o konsumentach. Użytkownicy otrzymają spersonalizowane reklamy (przez Bluetooth 4.0), dobrze zorganizowane pod względem indywidualnych preferencji i zainteresowań.

Kolejnym zjawiskiem, które nie unikło naszej uwadze jest BYOD (Bring Your Own Device - “przynieś swoje urządzenie”). Coraz więcej firm pozwala swoim pracownikom korzystać ze swoich urządzeń mobilnych w codziennej pracy, wierząc, że to nie tylko nie przynosi strat, ale nawet może być korzystne pod względem motywacji, a co za tym idzie wydajności pracowników. Urządzenia mobilne, w tym prywatne, zaczynają być powszechnie traktowane jako narzędzia pracy. Jednakże bardzo często dane osobiste i firmowe są przechowywane na tych samych urządzeniach, w związku z czym przemysł aplikacji mobilnych musi zmierzyć się z problemami bezpieczeństwa i prywatności.
Istnieje pilna potrzeba przywrócenia swego rodzaju kontroli przepływu danych przez użytkownika, jako że około ¾ aplikacji nie zdaje testów bezpieczeństwa. W związku z czym duża część naszych zasobów przeznaczana jest na poprwę bęzpieczeństa fakt ten dotyczy nie tylko rzowiązań na Android czy iOS, ale także innych systemów internetowych. Ostatecznie jednak takie działania niosą za sobą korzyści dla nas(osób obsługujących takie systemy) i naszych klietnów.

Cloud computing również pozostawia jeszcze duże pole do popisu dla twórców aplikacji mobilnych. Jak wspomniałem powyżej, gromadzenie danych będzie wymagać nowych instrumentów i narzędzi, tak aby przechowywać i analizować je bardziej bezpiecznie i wydajnie.

Jedną z uwag, które należy w tym miejscu poczynić jest to, że programiści zajmujacych się projektami na iOS, Androida, WindowsPhone muszą się ciągle uczyć i odkrywać. Jest to młoda branża, która rozwija się dynamicznie, i doświadczenie plus aktualne śledzenie trendów może w znacznej mierze przyczynić się do sukcesu. Praca nad projektami na systemy mobilne wymaga nie tylko umijetności pisania wszystkiego od podstwa, ale również umiejętności wykorzystania aktualnych rozwiazań i adaptowania ich na mobile.
Najważniejszą cechą realizaowanych projektów pozostaje ich bezpieczeństwo i niezawodność. Pamiętajcie, że jeżeli klient zrazi się raz to drugi raz nie skorzysta już z waszej aplikacji.

Czas poświęcany na programowanie aplikacji na każdy system operacyjny oddzielnie starają się rekompesować takie rowiązania jak Meteor czy PhoneGap. Kto wie, może w niedalekiej przyszłości będziemy mieć także jeden zunifikowany mobilny sklep z aplikacjami dla wszystkich platform i urządzeń?



 

 

Share this post