Copywriting
luty 20, 2015
Category

Powszechnie wiadomo, że w dzisiejszych czasach copywriting jest kluczem do osiągnięcia sukcesu w handlu i reklamie za pośrednictwem internetu. Co sprawia, że copywriting jest naprawdę dobry?

Dlaczego aż tak ważne jest, by strategia marketingowa była oparta o sprawny, a przy tym oryginalny, wyrafinowany, a mimo to wciąż autentyczny copywriting?
Zacznijmy od naprawdę mocnego stwierdzenia. Copywriting jest esencjonalym elementem dobrze wykonanego planu marketingowego i w żadnym wypadku nie należy go lekceważyć. Zapewniając spójność wszystkich pozostałych działań promocyjnych, prowadzi zarazem do najbardziej pożądanej rzeczą w całym procesie sprzedaży, to jest pomaga przykuć uwagę czytelnika do twojej oferty, a jeśli masz szczęście, zmienia go w oddanego klienta.

W porządku, ale czym dokładnie jest copywriting?
W kilku słowach, jest to rzemiosło polegające na pisaniu tekstów (mogą to być pojedyncze nazwy, slogany albo dłuższe artykuły) w celu skłonienia ich czytelnika do podjęcia określonych działań, głównie by zainteresować go określonym produktem lub usługą danej firmy. Ostatecznie, głównym zadaniem i celem copywritingu jest ułatwienie sprzedaży tychże produktów czy usług.
W tym momencie na pewno łatwo zrozumieć, że copywriting może być bardzo użyteczny, kluczem jest jednak, by był wykonany naprawdę dobrze. Intuicja podpowiada, że aby działał prawidłowo, tekst reklamowy musi być zrozumiały i na tyle charakterystyczny, aby pozostać zaamiętanym. Jest bardzo mało prawdopodobne, aby produkt sprzedawał się jak ciepłe bułeczki jeśli nie przekona się czytelników, że nasz produkt jest naprawdę tak samo świeży, pachnący i ciepły. Warto dodać, że dobrym pomysłem jest, aby zaangażować czytelnika na tyle sposobów, jak tylko to możliwe - nie tylko intelektualnie, ale również emocjonalnie i estetycznie.
Tekst reklamowy powinien działać niczym dobry masaż - powinien zadowolić ofertą osobę czytającą go tym, co się do niej kieruje. W tym celu należy wiedzieć kim jest ta osoba i odpowiedzieć na jej potrzeby.

Anglojęzyczne wyrażenie "targetowanie" może wydawać się dość surowe, ale wyraża znaczenie tego procesu w całkiem dobry sposób. Oznacza ono, że copywriter nie tylko musi wiedzieć dla kogo przeznaczony jest produkt nad którym pracuje, ale również poznać (w pewien sposób "poczuć") sam produkt. Niestety bardzo często klienci agencji marketingowych znając wartość swoich produktów, nie znają najważniejszych ich zalet i możliwości. Wyłuszczenie tych cech może okazać się najważniejszym krokiem w całym planie marketingowym. Dobry i doświadczony copywriter zazwyczaj nie potrzebuje dużo czasu, aby je opisać, jednakże bez zaangażowaina klienta jest zmuszony do gruntownego zapoznania się z prezentowanymi produktami, co bywa dość czasochłonne.

Samo pisanie powinno być zwięzłe, przekonujące i spersonalizowane na tyle, by trafić dokładnie do odbiorcy. Aby to zrobić, trzeba dokładnie go sobie wyobrazić, wizualizując go ze wszystkmi jego najważniejszymi cechami.
W tym miejscu najczęstszym błędem copywriterów jest używanie nad wyraz wysublimowanych epitetów zamiast prostych i sugestywnych zwrotów. Naprawdę przekonujący tekst nigdy nie jest skomplikowany. Dobry copywriter potrafi odwołać się do inteligencji czytelnika bez używania ozdobników. Istnieje wiele innych sposobów zaangażowania odbiorcy, np. opowiadanie historii, stosowanie zamkniętych pytań, bądź użycie gry słów lub celowych dwuznaczników.

Copywriting bywa elementem decydującym o sukcesie kampanii. Czasami dobrze jest przedstawić swoje produkty w kilku zdaniach, ale są też produkty, w które wymagają przedstawienia obszernych specyfikacji technicznych. Dłuższe teksty powinny przewidywać ewentualne pytania i rozwiewać wszelkie wątpliwości czytelnika. Innymi słowy, to właśnie copywriter jest osobą która pisze w sekcji “o nas” czy “najczęściej zadawane pytania” na twojej stronie. W ten sposób, jest on wirtualnym przedstawicielem handlowym, a zarazem pracownikiem działu obsługi klienta. Odpowiedzialne zadanie, jak na jedną osobę.

Czego jeszcze powinieneś oczekiwać od copywritera?
Końcowe treści muszą wyrażać niepowtarzalność twoich produktów i uwzględniać wszystko to, co uważasz w nich za wyjątkowe.

Teksty oprócz zawartości informacyjnej dla klienta, powinny także być atrakcyjne wizualnie i sugestywne. Przykłade powyżej reklama darmowej przeglądarki internetowej Mozilla Firefox dla systemu operacyjnego Android. Używając 40 słów, udało sie w tym przypadku wyrazić dumę z produktu i przekazać filozofię jego powstania, przedstawić najważniejsze jego cechy i odwołać się do spełniania przezeń potrzeb odbiorcy. Wreszcie w najprostszej możliwej formie (półgraficzny przycisk Free download) zachęcić do działania. Innymi słowy, w zwięzłej formie zawiera wszystko to, co powinien zawierać dobry tekst reklamowy.

To właśnie ty decydujesz, jakich działań oczekujesz od potencjalnych klientów. Zdolny copywriter to osoba, która wie, jak przedstawić im twój produkt w korzystnym świetle i sprawić, by stali się twoimi rzeczywistymi klientami.
 

Share this post